A végtelenről végtelen sokat
lehet írni :-) én most csak a kedvet és a vágyat szeretném
felébreszteni mindenkiben, hogy fordítson több figyelmet a
végtelenségre.
A végtelen a korlátlan időt és teret jelképezi a hétköznapi
ember számára. A filozófia egyik ága, Teodicea (Istent kereső
filozófusok) már több végtelent megkülönböztet:
„Az
isteni végtelenség ( infinitas divina) fogalma: Végtelennek
általánosságban azt nevezzük, aminek nincs híja, korlátja vagy
vége abban a rendben, amelybe tartozik. Minthogy a
végtelenségnek több egymástól lényegileg különböző fajtája van,
a végtelen analóg kifejezés. Bizonyos szempontból végtelen (
infinitum secundum quid) az, aminek meghatározott rendben nincs
híja és korlátja. Ebben az értelemben végtelen például az emberi
szellem, amely "képességileg minden". A megszorítás nélküli vagy
minden szempontból végtelen ( infinitum simpliciter) az, ami
minden szempontból teljes, és mindenféle korlátozottságot kizár.
Ebben az értelemben végtelen a lét teljessége. Valóságosan
végtelen ( infinitum secundum actum) az, ami valamiféle
meghatározott valós tökéletesség rendjében korlátlan. Ebben az
értelemben végtelen minden valóság vagy forma. Szent Tamás a
forma végtelenségét negatív végtelenségnek nevezi, mert az
önmagában vett formát a maga nemében semmi sem korlátozza.
Képességileg végtelen ( infinitum secundum potentiam) a
korlátlan képességi lét. Ebben az értelemben végtelen az első
anyag. Aquinói Tamás az első anyag végtelenségét privatív
végtelenségnek nevezi, mert a forma híján levő első anyag
végtelen sok forma befogadására képes. Az isteni lét valóságosan
és minden szempontból végtelen.”
http://www.theol.u-szeged.hu/konyvtar/isker/isker10.htm
A végtelenben is megjelenik a világunk polaritása, kettőssége. A
megfoghatóban, a végesben is mindig megjelenik a végtelen (A
véges vonal is végtelen számú pontból áll, a sík végtelen számú
vonalból. ) és a végtelenben is megtaláljuk a végest, mint ahogy
a Yin-ben mindig ott van a Yang, és a Yangban is a Yin, a kettő
egymás nélkül nem létezhetne. De mégis úgy érezzük a szívünkben,
hogy a végtelen ennél jóval többet jelent, és túl mutat a
polaritás szűk határain.
Ha végtelenül szeretek valakit, akkor az egész világot is képes
vagyok magamhoz ölelni, azért olyan jó érzés az igazi szerelem,
mert a végtelennel randevúzok, az egység érzésével találkozom.
A meditációban is az Én határaimat vetem le, és a végtelennel
válok eggyé. A mandalafestés is meditáció, a teljességgel válunk
eggyé általa, s kapcsolódunk a végtelenhez.
Amikor a hegycsúcson állok, vagy a tengerparton sétálok, és a
messzeségbe fúrom a tekintetem, a végtelen boldogságát érzem, a
határtalanságot.
Az igazi anya végtelen szeretettel szereti gyermekét, mert
nincsenek feltételek, nincsenek határok, édesanyánk ölében ezért
van mindig béke, és nyugalom.
Meséink, mítoszaink hőseinek halhatatlansága is mutatja az ember
örök vágyát a végtelenhez való kapcsolódáshoz.
Jung így ír a végtelen fontosságáról:
„Az ember szempontjából így hangzik a döntő kérdés:
Vállalod-e a végtelent vagy sem?
Ez életének kritériuma. Csak akkor nem vesztegetem
érdeklődésemet semmiségekre, és csekély jelentőségű dolgokra,
hogyha tudom, hogy a határtalan a lényeg. Ha ezt nem tudom,
akkor ilyen vagy olyan tudatosság kedvéért, amelyet személyes
javamnak tekintek, ragaszkodom hozzá, hogy a világban számítsak
valakinek. Tehát mondjuk a tehetségem vagy a szépségem miatt.
Minél erősebben ragaszkodik vélt tulajdonságaihoz az ember, és
minél kevésbé érzi meg a lényeget, annál kevésbé elégíti ki az
élete. Korlátozva érzi magát, mivel korlátozottak szándékai, ez
pedig irigységet és féltékenységet szül. Megváltoznak a vágyak
és a beállítódás is, ha megértjük és érezzük, hogy már ebben az
életben hozzákapcsolódtunk a határtalanhoz. Végső soron csak a
lényeg révén számít valakinek az ember, és ha nincs a
birtokában, akkor elrontotta életét.” (Carl Gustav Jung:
Emlékek, álmok, gondolatok)
Az írók is csodálatos módon érzékeltetik véges számú szavainkkal
a végtelen jelenlétét alkotásaikban.
Tíz lépcső
Szórd szét kincseid -
a gazdagság legyél te magad.
Nyűdd szét díszeid -
a szépség legyél te magad.
Feledd el mulatságaid -
a vígság legyél te magad.
Égesd el könyveid -
a bölcsesség legyél te magad.
Pazarold el izmaid -
az erő legyél te magad.
Űzd el szánalmaid -
a jóság legyél te magad.
Dúld fel hiedelmeid -
a hit legyél te magad.
Törd át gátjaid -
a világ legyél te magad.
Vedd egybe életed-halálod -
a teljesség legyél te magad.
(Weöres Sándor: A teljesség felé)
A végtelen jele fekvő nyolcas, két ellentétes fázisú sinus
hullám együtt fut, amelyek nem oltják ki egymást. A nyolcas jobb
oldali köre óramutató járásával megegyező irányban forog, ez a
Yang pólus, míg a bal oldali vele ellentétesen, ez a Yin pólus.
„A végtelen jel két ellentétes elv harmonikus egységét
jeleníti meg. Bár a végtelen a kettőséget, a szétválást jelzi,
nem konfliktusban álló párt ábrázol. A két hurkot egyetlen
folyamatos vonal alkotja illetve köti össze. Ez annak az
egyensúlyban álló rendnek a kifejezése, amely a mindennapos
valóság sokszorosságának háttere.” (Susanne F. Fincher:
Mandalakészítés)
A Buddhizmus egyik
legismertebb szimbóluma a Dorje, vagy Kettős Gyémántjogar, a
Vadzsrajánában a Végső Valóság jelképe, amelyik kísértetiesen
hasonlít a végtelen általunk használt jeléhez.
A mandala tökéletes eszköz, hogy segítségével megtapasztaljuk a
teljességet s benne a végtelenséget, vagy a végtelenség
keresésével a teljességet.
A fenti mintában a vízszintes végtelen jel szimbolizálja az
általunk jól érzékelhető végtelen anyagi világot, a két
polaritásával, s bennük a polippal, a teremtés jelképével.
Kőváza Mikénéből
„A polip körben végződő, forgó karjait és testét
körítő görbék jelzik a nemző kiáramlást, azt a kavargást, mely
beszív és termékenyítés után újra kilök. A mozgó karok
tölcsérében (örvényében) történik a teremtés, vagy jobban
mondva, az átalakulás. Ez maga genezis képben.” (Huszka
József: A Magyar Turáni Ornamentika Története)
A mi világunk csak egy része a végső valóságnak, a végtelen
jelén túl még sok végtelen található, és vesz körül bennünket,
amelyeket a polaritás világában kell felfognunk, megértenünk, és
elfogadnunk, mert mi itt létezünk.
További jó mandalázást kívánok az új esztendőben is :-)
és Boldog Új Évet kívánok!
Kiss Gábor
|