<<<

2005 - június  

>>>

A felnőtté válás mandalája


A mandala elemzése:


A mandala alkotójának élete fordulóponthoz érkezett. Ezek a fordulópontok életünkben igencsak próbára teszik az erőnket, a hitünket, a szívünket, a lelkünket. A felgyorsult idő, életmód, és a hatalmas választék, amit a mai világ kínál nekünk, felgyorsítja a személyiség fejlődés lehetőségét is, s így egyre gyakrabban kell szembenéznünk ezekkel a helyzetekkel. A fordulópontban egyszerre jelenik meg az új élet varázslatos, vonzó világa, és a régitől való elszakadás fájdalma, szomorúsága. Benne van az építkezés, és a rombolás is egyszerre. Amikor élesen együtt jelentkezik az ellentétpár életünkben, akkor gyökeres változás előtt állunk, akkor döntenünk, választanunk kell. Ezekben a helyzetekben gyakran jut az ember krízis helyzetbe, döntésképtelenségbe, ha nem ismeri fel jelentőségét, és se előre, se hátra nem tud elmozdulni, és megtorpan. Ha viszont túl jut az erőpróbákon, akkor új személyiség jegyekkel gazdagodva, megerősödve vághat életének új szakaszába. Arról nem is szólnék, mikor valaki megfutamodik az erőpróbák elől, és a réginél marad, mert ilyenkor önmagunkat áruljuk el.

Mit tudhatunk még meg a mandalából azon kívül, hogy alkotója élete egyik fordulópontjához ért.

A Yin és Yang a TAO ősi jelképének, a teljesség szimbólumának használatából következtethetünk arra, hogy az egész életére kiható változásokról van szó. Az alkotó 25 éves nő, középfokú iskolai végzettséggel rendelkezik, házasságban él (még nincs gyermekük), és dolgozik. Azt írta a mandalája mellé, hogy életének legutóbbi évei ellaposodtak, és keresi a kiutat ebből a helyzetből. A mandalával is az útkeresés közben találkozott. Az alkotó lehet, hogy ebben az elemzésben fog először szembenézni azzal, hogy milyen nagy változások előtt áll. A mandalában pont az a szép, és érdekes, hogy előre jelez, a mélyben történő dolgok hamarabb megjelennek a mandalában, mint az ember életében. Így van idő felkészülni, átgondolni, tudatosítani a problémákat, és az átalakító erőket.

A Yin-Yang szimbólum nem a hagyományos fekete, fehér színekkel van megjelenítve, hanem kék és sárga színekkel. Ezáltal nem a mindenben jelenlévő ellentétpárok kerülnek a mondanivaló középpontjába, hanem csak a kék, sárga színnek megfelelő ellentétpárok. S ebből többet megtudhatunk a változásokról.
A kék szimbolizálja a végtelent, a tiszta égbolt, a határtalan kiterjedésű víz színe. Mélységet és magasságot, a függőleges világképet szimbolizálja. Az emberi léptéken túli valóságra irányítja a figyelmet, az intuíciót segíti. Derűt, nyugalmat, békét sugároz. Az agyunk relaxációval válaszol a kék színre (EEG). Tibeti mandalákban ez a szín szimbolizálja azt a lelkiállapotot, melyben túllépünk a szenvedés kavargásán, és csak a tudat tiszta, mozdulatlan ragyogása marad. A kereszténységben részvétet, önfeláldozást, hűséget, kiapadhatatlan szeretetet, türelmet, szűziességet, keresztelést (emlékeztető a halálra és újjászületésre) jelenthet. A kék passzív és az anya, a természet nőies befogadó alapeleme.

A sárga a napszíne, fényt, melegséget, éltető erőt ad. Nappali szín, ezért is szimbolizálja a látás, a megértés, a bölcsesség képességét. Azt a képességet jelenti, amivel a tények, és benyomások halmazából értelmet nyer ki az ember. A sárga a tudat (tudatosság), a mély-én tudatosulása, és az individualizáció jele (mikor megszűnik a törzzsel való azonosulás, és megnyilvánul a személyiség). Az önállóság színe, kirobbanó erőt, energiát, határozott én tudatot, készen állunk az új befogadására, a tanulásra, nagyszabású vállalkozások beindítását jelenti. Sárga aktív, az apa, a természet férfias megtermékenyítő alapeleme.

A színek értelmezéséből az első következtetés, hogy az alkotóban megjelent a tudatosodás, és az individualizációnak az igénye. Az útkeresés, a tanulás mind azt támasztja alá, hogy belső igénye van arra, hogy megértse, megismerje önmagát, életét, sorsát, és felelősséget vállaljon önmagáért, kezébe vegye életének további folytatását. 
A másik következtetés a nő, férfi kapcsolat, a párkapcsolat újra értékelése lehet.

A Yin-Yang szimbólum nagyon erős jelkép, ha ez megjelenik a mandalánkban, kiváltképp ilyen sok, mint ebben a mandalában, akkor biztosra vehetjük, hogy erős belső erők működnek a háttérben. Erőteljes személyiség fejlődésre lehet számítani, erős belső motiváció mellett, ami azt jelenti, hogy nem egy pillanatnyi fellángolásról van szó, hanem elkötelezettségről, valódi, minőségi változásról. A személyiség fejlődés új értékeket, érdeklődési köröket, és új barátokat hozz magával, s ez szép lassan felborítja az alkotó eddigi szemléletét, életmódját, és választania kell az új és a régi között. Olyan ez az állapot, mint a forradalmak előtt, amikor a társadalmi rendet nem lehet tovább fenntartani a régi rendszerrel, változásra van szükség.
Ilyenkor gyakran történik válás, új munkahely keresése, továbbtanulás, a régi barátok lecserélése újakra, költözés, stb.
Ilyenkor, ha a párunk, nem tud velünk együtt változni, lépést tartani, akkor erős feszültségek keletkeznek a párkapcsolatban, tapasztalatom szerint megmenthető a kapcsolat, ha tudatosítják egymásban a problémák okát, és nagyobb szabadságot biztosítva a másiknak megelőzik kapcsolatuk elmérgesedését. 

Yin-Yang mellett megjelenik a háromszög is, ami itt a stabilitás, a biztonság vágyát jelenti. De olyan erős a dualitás, hogy a háromszög is áldozatul esik ennek. A háromszögbe az egyik oldalon a tűz tör be, és éget fel mindent, a másik oldalon, ameddig a víz az úr, ott létrejön az élet a tűz, a fény, a meleg segítségével. Ameddig az egyensúly állapotában van, addig az élet virágzik. Ha a víz nyer területet a tűzzel szemben, akkor azt kiolthatja, ha a tűz nyer életteret, akkor a vizet elpárologtatja a nagy tűz. Egymásnak feszülő erők belső feszültséget okoznak, mit tehet az ember? Ha ezt teszem, akkor azt veszítem el, ha azt teszem, akkor azt veszítem el. Ilyen helyzetben nem lehet racionális döntést hozni, ez patt helyzet. Itt csak a szív dönthet, ilyenkor a szívünkre szabad csak hallgatnunk.
A háromszög lila színen áll, a piros és a kék keverékén. A lila szín spirituális szín, amelyben a tűz és a víz együtt található meg, anélkül, hogy egymás létére törekednének, s ezáltal feloldva a dualitás törvényét, magasabb szintre próbálja emelni az egész folyamatot.

Az aranyszálak negatív irányban forognak, ettől még erősebb lesz a kiáramlás, ez is a fentieket bizonyítja. Az aranyszálak adnak egy biztonságot, jelzik, hogy a belső erők támogatják az átalakulást, és vigyáznak az Egóra, csak annyira terhelik le azt, amennyit el is bír.

A mandala külső részén, a személyiség részén 12 Yin-Yang szimbólum kering narancssárga színben. A 12-es szám a kozmikus rend száma, Jung szerint az individualizációnak nevezett fejlődési folyamatnak a teljes körét, időciklusát jelképezi. A narancssárga a vitalitás színe, itt magabiztosságot, energikus igyekezetet, egészséges agresszivitást, önérzetet, ambíciót jelez. Ezen kívül erős érzelmeket, esetleg szerelmet is jelezhet. Mindenképpen ez a narancssárga szín az erőt jelenti, ettől nyugtalanító is ez szín, hiszen az Egó irtózik minden nagyobb változástól, amit az erő képes létrehozni.
Itt a Yin-Yang szimbólumok egymás felé fordulnak, és párokat alkotnak, ami arra utalhat, hogy a párkapcsolatban is érzelmi változások indultak el.
A végére még egy nagyon fontos jel a mandalában, hogy a középpontban elhelyezkedő Yin-Yang jelképben a kék szín, a nőiesség van felül, ez azt jelentheti, hogy a nőiességet kellene fejleszteni, az alkotónak ideje lenne igazi felnőtt nővé érnie, mert csak így lehet majd felelősségteljesen gyermekeket vállalni, és megerősíteni a házasságot. A külső 12 Yin-Yang jelképnél ez pont fordítva van, kifelé a sárga színnel fordul mindegyik. Itt megkockáztatnám, hogy ebben a folyamatban van egy kis menekülés is a problémák, és a felelősségvállalása elől.

Összefoglalva, ez a mandala a felnőtté válás nehéz és rögös útjának a végső szakaszát jeleníti meg számunkra.

Ez egy tökéletesre sikeredett mandala, mert minden jel benne ugyanazt mutatja, igazi spontán alkotás, az alkotónak sikerült a tudatalattijába lemerülnie, az Egóját a háttérbe vonni, és felhozni a mélyből életének e válságos időszakára a szükséges tudást. A belső segítő erők maradéktalanul megjelenhettek mandalájában. Ezúton is szeretném elismerésemet kifejezni az alkotónak, és kívánom, hogy sikerüljön ezt a belső átalakulást minél kevesebb fájdalommal, és veszteséggel véghezvinnie.

 

 


Az elemzést készítette:
Kiss Gábor

Hónap mandalája  főoldal >>>

 

 
 
 © 2004-2005  mandala.lap.hu - Web by Flornatura