Shiatsu és a spiritualitás

 

A shiatsu alapgyakorlatot sokan nem tartják komoly gyógyítói eszköznek. Azt mondják, hogy ki nem tud megtanulni 80 fogást. Úgy érzik, hogy nincs benne elég kreativitás, hogy a „szolgai” módon kivitelezett fogások egy idő után unalmassá, szürkévé válnak. Meg kell nyugtatnom mindenkit, hogy nem lehet megunni, mert olyan bensőséges kapcsolat alakul ki a két ember között mind testi, energetikai, és lelki dimenzióban, hogy a valóságnak egy másik, a hétköznapok által elrejtett világába kerülünk általa.

Ebből kiderül, hogy a felszínes, az erős ingereket kereső, izgága, pörgős emberek nem fogják megtalálni ebben a masszázs formában a sikerélményüket. Ez a masszázs olyanoknak való, akik a látható világ mögé szeretnének nézni, megérinteni a felszín alatti folyamatokat, közelebb kerülni az élet, és önmaga középpontjához, és olyanoknak, akik szeretik az embereket, akik szívesen barátkoznak, és kerülnek közelebb más emberekhez, akiknek fontos a segítségnyújtás, a szeretet átélése, és megtapasztalása.

Spirituális része a masszázsnak, mikor időn és téren túl sikerül a lelket is megérinteni. A megváltozott tudatállapotban olyan információkat, és tapasztalatokat kaphatunk, mint a meditációk alkalmával. A különbség, hogy a shiatsu egy aktív folyamat, míg a meditáció passzív. Tudjuk, hogy hipnózissal is lehet aktív mozgás közben (pl. kerékpározás) megváltozott tudatállapotot elérni. A shiatsu végzése közben a lassú ringó mozgások, a rajtunk átáramló tiszta energia, a koncentrálás a másik emberre, az érintések csodája, a szeretet finom rezgése, az együttrezgés, az egység élmény szinte beleringat egy csodálatos megváltozott tudatállapotba. Ilyenkor teljesen nyitottak vagyunk, és könnyen felismerjük tudattalanunk segítőerőit, azokat az információkat, amik segítségével jobban megértjük a másik állapotát, és a saját élethelyzetünket. Mindez olyan erős boldogság, és öröm érzésével jár, amely képes minden sejtünket átjárva áthangolni mindkét embert. A legszebb gyógyítás ez, amikor együtt gyógyulunk az élet viharában megsérült embertársunkkal.

Az ujjaid alatt kibontakozik egy teljes ember. A szemet, a fület, az orrot be lehet csapni. Lehet úgy tartani a testet, lehet úgy beszélni, és lehet illatokkal elfedni a saját szagunkat, hogy másokat megtévesszünk, úgy, hogy olyannak látszódjunk, amilyenek szeretnénk lenni, amilyennek szeretnénk látszódni. De az ujjakat nem lehet becsapni, a test mindent megmutat, mert mindent átél, a külső, és belső történéseket, érzelmeket, gondolatokat egyaránt, és elraktározza azokat. A megfelelő érintéssel feltárhatóak ezek a lenyomatok, és úgy lehet olvasni belőlük, mint egy könyvből. Lehetünk magabiztosak, egyenes a hátunk, a hangunk határozott, és gyors a reagálásunk, de a has puhasága, lágysága, érzékenysége rögtön elárulja azt, hogy belül gyengének, védtelennek érezzük magunkat. A magabiztosság nem más ilyenkor, mint hosszú idő alatt, elsajátított viselkedés minta, hogy tudjunk élni a gyengeségeinkkel ebben a durva világban. Az arcon masszírozva, az ellazult arcizmok, bőr, és a csukott szemek mellett pontosan kirajzolódnak a két oldal különbségei, a yin-yang, az aktív, és passzív, a női, és a férfi energiák, megnyilvánulásai, torzulásai. Megérezzük az arcon a formák, és az anyag mögött húzódó életeken átnyúló motivációkat. Megértjük, átérezzük, átéljük az élet más dimenzióit. Egy nagy orr mögött, formájától, és tapintásától függően megérezhetjük, és átélhetjük a mélyben rejtőző erőt, akaratot, hatalomvágyat, kapzsiságot, erőszakosságot, a végtelen szeretetet, vagy az áldozatkészséget.
A koponyát megnyomva, megérezhetjük milyen kemény, merev, konok, akaratos, kitartó, lágy, befogadó, vagy rugalmas az illető.
A lábujjaknál kiderül mennyire fél, vagy bátor az ember, és hogyan viselkedik a párkapcsolatokban. Mennyire éli meg az életét, belső, és külső valóság hogyan találkozik egymással.
A masszázs alatt az érintésé a főszerep, de a látás, a szaglás, és a hallás is kifinomul, és ízeket is érezhetünk. A két ember között olyan erőteljes információ csere folyik egész végig, mintha régen nem látott barátunkkal beszélgetnénk. Vannak olyan részek, ahol fellángol, sűrű, ellenállhatatlan lesz a kommunikáció, van, ahol elül, elcsendesedik, megnyugszik. Érdekes impulzivitás alakulhat ki. Olyan erők, mély érzések, emlékek támadhatnak fel, hogy nem tudunk ellenállni nekik, és áthullámzik rajtunk. Rezonanciák, együttrezgések alakulnak ki, felerősödnek, elcsendesednek. Egyszer izgalommal vesszük észre, hogy ő is olyan, mint mi, és máskor, pedig érdeklődve éljük át az ő másságát.

A legfontosabb a figyelem, nem gondolkozunk, nem ítélkezünk, nem nyilvánítunk véleményt, csak figyelünk. Figyelünk a másikra, és figyelünk önmagunkra. Mindkettő nagyon fontos, mert, amit észlelünk a másikban, azt magunkban feloldva, befogadva tudjuk átérezni, és megérteni. Ettől alakul ki az együttrezgés.

Engedni kell, hogy az érintés beindítsa a mélyebb rétegek emlékeit, hogy az érintés egyre mélyebbre hatoljon a bőr alá, és bejárja az idegeken, és az energia pályákon az útját, és ennek a gazdag és finom inger halmaznak a hatására felszakadjanak az emlékek, hogy érzelmek, és képek alakuljanak ki bennünk.

Két ember egy pillanatra összekapcsolódik egymással, egy pillanatra eggyé válnak, mélyen megértik egymást, és az életet. Olyan jó megpihenni, megbízni egymásban, hogy még bele is alszanak az emberek, még a nyáluk is ki folyik gyakran, olyan őszinte és nyílt kitárulkozás jöhet létre két „idegen” ember között is, mint nagyon közeli kapcsolatokban. Az érintés által létrejött bizalomban, módosult tudatállapotban megismerhetjük a másik ember múltját, jelenét, jövőjét is. A fájdalmait, a görcseit, a blokkjait, a kétségeit, a csalódásait.

Sokakban felmerül a félelem, hogy nem kaphatjuk-e el a másik betegségét? Ha betartjuk a bioenergetikai kezelés alapszabályait, akkor nem lesz problémánk. A másik ember rezgései, csak az emlékezésünket indítja be, az emlékezésen keresztül éljük át a másik ember állapotát, érzéseit, s ha hagyjuk, hogy úgy távozzanak, ahogy jöttek, spontán az emlékek, akkor a rezgések is elenyésznek a térben, nem hagynak bennünk betegségeket okozó rezgésgócokat. Csak lelkünket tette gazdagabbá.

Figyelünk, egyszer az energiák áramlását érezzük, és azok zavarán keresztül érzékeljük a problémákat, egyszer képeket látunk, és érzelmeken keresztül szembesülünk a problémákkal, s van olyan kegyes pillanat is, amikor minden a helyén van, minden rendben van, és az öröm fut rajtunk át. Csendben, lépésről lépésre haladunk, tesszük a dolgunkat, mindketten mélyen ellazulva.

A keleti felfogás szerint a betegség kialakulása több szinten keresztül valósul meg. Mondjuk, hogy 7 szinten. A nyugati ember a 6., és a 7. szinten képes érzékelni, hogy valami nincs rendben, amikor a fájdalom, a kellemetlen érzések, a láz jeleznek a testben. Egy jó keleti orvos képes a betegség kialakulását már a 4., 5. szinten is észrevenni, ami még csak energetikai szinten van, és képes egyszerű gyógyító eljárásokkal, mint a táplálkozás megváltoztatásával, több pihenés javasolásával, masszázzsal, vagy gyógynövények alkalmazásával hozzá segíteni a beteget a gyógyuláshoz, s ezzel a betegség kialakulását megakadályozni a testben. Egy gyakorlott jógi képes a 2., 3. szinten észrevenni, a tudat (a lélek) szintjén a betegség csíráját, és egy egyszerű meditációval kioltani azt.
A mai nyugati ember annyira nem ismeri a testét, az érzelmeit, a lelkét, hogy mindig csak a testében fogja csak érzékelni a betegséget. S ne csodálkozzunk ez után, hogy annyian elfogadják a csonkoló, a kivágó műtéti eljárásokat, a sokszor nagyobb kárt okozó gyógyszeres kezeléseket, amelyek csak a testi szinten működnek, és nem veszik tudomásul, hogy létezik egy szelídebb módszer, amely az ember szellemi, és lelki fejlődésén, a változás elfogadásán keresztül gyógyít.

Eddig arról írtam, hogy a shiatsu masszázst végző ember mi mindent kap a masszázs alatt, mi segíti elő a spirituális fejlődését. De az is nagyon fontos, hogy a terapeuta milyen állapotban, és milyen spirituális szinten van, mert ettől függ a gyógyulás, a beavatkozás minősége. Ha a terapeuta rendben van, az életereje, az ébersége, a tudatossága, az életszemlélete, és a nyugalma magasabb szinten van a kliens szintjénél, már megindul az öngyógyulás a kliensnél. A gyógyulás annál erőteljesebb, minél nagyobb a különbség kettejük között. Ha a terapeuta minél magasabb spirituális szinten van, annál többet tud segíteni a kliensének. A gyógyulás, az egészség helyreállása egyszerre több dimenzióban történik. Anyagi, energetikai, és információs szinten, vagyis a gyógyulás egyszerre folyik a testi, asztrális, lelki, és szellemi, spirituális szinten. Ezért nagyon fontos a shiatsu terapeuta spirituális fejlődése.
A testen keresztül való gyógyulás nagyon lassú, sokszor csak egy eltolódott egyensúlyi állapot fenntartására elegendő. Sok ilyen embert ismerünk, akiket életük végéig kezelnek, a tünetek enyhítésével sokáig élhetnek.
Ma már tudjuk a tudomány eredményeiből, hogy anyag nem is létezik, minden csupán tér, energia, rezgés, és információ, csak a mi öt érzékszervünk általi érzékelés vezet bennünket az anyag különböző halmazállapotainak a tapasztalásához. Ezért gondolkodásunkban is engednünk kell, hogy a régi berögződések megváltozzanak. Egyre több olyan gyógyító metódus válik ismertté, elfogadottá, amely nem az anyag szintjén működik. Ilyen a homeopátia, a biorezonancia, mágnesterápia, reiki, bioenergetikai kezelések, spirituális válasz terápia, hipnózis, meditáció, művészetterápia stb. A mai ember elfelejtette igazi képességeit, ezért hoz létre egyre több eszközt, hogy kiterjessze érzékelését minél nagyobb hatókörben a világ megismerése érdekében. Ez nem baj, hiszen egy másik oldaláról ismeri meg a világot, és önmagát. De mindez elvonja figyelmét a spirituális fejlődéstől. A shiatsu masszázs mögött van egy ősi vallás is, a zen-buddhizmus, amely szerint minden emberben ott rejtőzik a buddhatermészet, minden emberben ott van a legmagasabb rendű tudás, csak a nem tudás fátylait kell megszűntetni. Tehát nem tanulnunk kell, hanem inkább felejteni, és felfedezni az igazi tudást önmagunkban. Keleten az emberek elzarándokolnak a szent emberekhez, s annyival is megelégednek, hogy egy kis időt tölthetnek el a közelükben, vagy kapnak tőlük áldást, egy érintést. A szent emberek, a megvilágosodottak, vagy csak a megvilágosodás felé törekvő emberek a saját példamutatásukkal, az elért spirituális eredményeiken keresztül vannak hatással az odavándorló emberekre, akik közül sokan meggyógyulnak, jobban lesznek, betegségüket, vagy nehéz életüket könnyebben viselik a találkozás után.

A shiatsu masszázst azért szeretem, mert nem kell hozzá semmilyen eszköz, csak önmagunk, és természetesen egy partner. Shiatsu gyakorlásával szívünket, és tudatunkat megnyitjuk a létezés szentsége felé. Kitágul a világ, s minden benne lévő megtelik élettel. Megszűnik a materialista világkép halott anyagból álló univerzuma, tisztátalan anyagi világa, és kapcsolatba kerülünk a szentséggel, azzal az alkotó energiával, melynek játéka maga a létezés. Rájövünk, hogyha sok időt adunk a bizalmatlanságnak, haragnak, tiszteletlenségnek, erőszaknak, mohóságnak, irigységnek, stb., akkor az életünk minden részére hatással lesz. A dolgok sokkal sötétebbek, nehezebbek, kilátástalanabbak lesznek az életünkben, mint amilyenek azok valójában. Ha több időt áldozunk a szent kapcsolatoknak, az átragyogja életünket, a fájdalmas érzések, helyzetek nem duzzadnak hatalmassá, hanem kezelhető állapotban maradnak. A gondokat lebegőnek, délibábszerűnek tapasztaljuk, a hatalmas tér, a tudat játékának tekintjük, és nem okoznak többé problémát. Kiegyensúlyozottabbak leszünk, több térrel, jó érzéssel, egészséges földiességgel, kreativitással, rugalmassággal rendelkezünk, és szép lassan kialakulnak a magasabb szintű minőségek bennünk, mint együttérzés, szeretet, nagylelkűség, türelem, gyönyörűség, kimozdíthatatlanság, stb.

„A tantrikus gyakorló semmit sem utasít el. Helyette fogja, ami a keze ügyében van, s széppé alakítja, az üres teret ékítő szent dísszé változtatja. A közönséges káprázat lények buddhákká alakulnak, a hangok szent mantrákká, az érzés gyönyörűséggé. A gyakorlók elcserélik kicsinyes, önhit, ijedt, boldogtalan, nyugtalan identitásukat egy nyitott, korlátlan, megalapozott, gyönyörteli, békés önazonosságra…
A spirituális út nem passzív utazás, ne csupán kövesd, amit valaki mond. Vizsgáld meg, érdeklődj, próbálkozz. Szánd rá magadat, az idődet, és az életedet az útra. Akkor meglátod, hogy az út feltárja magát előtted.” Tenzin Wangyal Rinpocse

A shiatsu gyakorlása ideális lehetőség a spirituális fejlődésre, önmagunk mélyebb megismerésére, megértéséhez, magasabb szintű tapasztalatszerzésre. A keleti bölcsesség, spiritualitás, és gyógyászat izgalmas keveréke.
 


Kiss Gábor