Shiatsu és a pszichoterápia
Az érintés, mint szükséglet
A taktilis ingerlés létfontosságú szerepét már az evolúció során korábban
megjelenő emlősöknél is ki lehet mutatni (Ranschburg, 1998). Az emberek
csoportviselkedésében a primáta örökség döntő befolyással bír. A primáták
igénylik társaik közelségét; a testi kontaktust is, a kölykök az anyai
ölelést, a felnőtt egyedek a kurkászást (Csőnyi, 1999). A majomkölykök
anyjuk bundájába kapaszkodva töltik első hónapjaikat. A szorításnak erősnek
kell lennie, különben a fák között végzett nyaktörő mutatványok közben
leesnének. A kölykök már születéskor rendelkeznek ezt lehetővé tevő
reflexekkel, amelyek minden majomfajnál megtalálhatóak. Ugyan az embernek
rég nincs szüksége a megkapaszkodásra, és nincs is bunda, amibe fogódzkodni
lehetne, mégis találkozhatunk e reflexek maradványaival: a fogó- és a
Moro-reflexszel (Hennann, 1984). Amikor az anyától elkülönítve, testi
kontaktustól megfosztva saját ketrecben neveltek majmokat, jellegzetes
érzelmi zavarokat figyelhettek meg: sztereotip mozgásokat, kényszereket,
autoagressziót, kapcsolatteremtési képtelenséget, nem megfelelő szexuális és
anyai viselkedést. Ezzel szemben a vadon született és csak később ketrecbe
került állatok szexuális és társas viselkedése normálisnak mutatkozott. A
testi kontaktust valamelyest pótló „szőranya" jelenléte enyhítette a
tüneteket (Harlow-Harlow, 1988). A primátákra - és az emberekre is -
hedonisztikus csoportszerkezet jellemző, a csoporttagok között gyakoriak az
érintések. A testi kontaktusnak szociális üzenete van, a kapcsolatok
ápolására szolgál. Szerepe lehet megnyugtatáskor, üdvözléskor, békítéskor,
engeszteléskor, béküléskor, kéréskor és engedélyadáskor (Csőnyi, 1994,
1999). A majmok között gyakori kurkászásnak (amelynek emberi analógiája is
megtalálható) az élősködőktől való megszabaduláson kívül kapcsolatápoló
funkciója is van (Morris, 1989).
Az embernél is különösen fontos a testi kontaktus egészen a születés
percétől. (Tulajdonképpen az intrauterin életben is jelen van már.)
Koraszülöttek másfélszer gyorsabban növekedtek, ha napi háromszor pár percig
simogatták a hátukat, karjukat. A taktilis inger hat az agyi endorfinok
termelődésére (Eib-Eibesfeld, idézi Csőnyi, 1999). A csecsemők
megnyugtatásának módszerei többségükben testi kontaktuson alapulnak. A
ringatás, ölelés, gügyögés a prenatális körülményekre emlékeztetik a
csecsemőket. Törzsi társadalmakban a testen hordozzák a kicsiket, ahol
nyugodtan alszanak. A kenguru, amiben néhány anya (és apa) hordja gyermekét
nálunk, ezt a szokást hivatott visszaállítani. Amikor a babát meleg
anyagokba tekerik, bepólyázzák, egyenletesebbé válik a légzése, lassul a
pulzusa, kevesebbet sír, többet alszik. A szabadon hagyott csecsemő többet
mozoghat, de nyugtalanabb, ingerültebb. (Desmond, 1996) A szoptatást sem
csak az anyatejben található védőanyagok miatt ajánlják az anyáknak, hanem
hogy átéljék az ilyenkor létrejövő bensőséges kapcsolatot, amely mindkét
félre pozitív hatást gyakorol (Buda, 1978). Alaptalanok az arra vonatkozó
aggályok, hogy a gyerek el fog romlani, ha sokat dédelgetik.A katonásan
nevelt gyerekek frusztrálttá, agresszívvé válnak, és valószínűbb, hogy
szexuális zavar fog keletkezni náluk. Sok összehasonlító vizsgálatban
kimutatták, hogy a szeretetteljes, sok testi kontaktust alkalmazó
gyermeknevelés összefügg a felnőttkori agresszió alacsony szintjével, a
kapcsolatok emberségességével, a nők megbecsülésével, és hiánya ezek
ellenkezőjével (Prescott, idézi Csányi, 1999). A testi kontaktus nélkülözése
csecsemőkorban visszafordíthatatlan következményekkel járhat. A
hospitalizáció jelenségének kutatása arra mutatott rá, hogy az intézeti
gyerekek a megfelelő étkezés és higiénia ellenére kevésbé fejlődtek, mint
jóval rosszabb tárgyi feltételek között, de anyjukkal nevelkedő társaik. A
különbségek az értelmi képességek és a beszéd mellett az érzelmi életben
mutatkoztak meg. A személyes kapcsolat hiánya magas halálozási arányhoz,
érzelmi közönyhöz, sokszor értelmi fogyatékossághoz vezetett. Az ok abban
keresendő, hogy intézeti ellátáskor a gondozó személye állandóan változik,
így nem alakulhat ki kötődés, ezenkívül egy gondozóra túl sok gyerek jut,
így minimális ideig törődik egy csecsemővel, s nincs biztosítva a szükséges
testi kontaktus (Mérei-Binét, 1997). Az intézetben felnövő gyerekek közül
azok nem mutatnak nagy károsodást, akik egyéves kor után kerültek oda, így
már rendelkeztek kapcsolattal (Pringle-Bossio, idézi Ranschburg, 1984). Akik
pedig születéstől fogva intézetben élnek, akkor esélyesek normálisabb
személyiségfejlődésre, ha hároméves koruk előtt családhoz kerülnek (Goldfarb,
idézi Ranschburg, 1998).
Bowlby kötődéselmélete szerint az újszülött rendelkezik azokkal a
reflexekkel, amelyek segítségével fenn tudja tartani a kapcsolatot anyával.
S mivel önmagukban a megkapaszkodás reflexei embergyereknél már nem tudják
biztosítania kapcsolatot, szükségessé vált, hogy az anya is aktív szerepet
vállaljon ebben. A gyerek feladata elérni, hogy az anya figyeljen rá; ezt a
gőgicsélés, mosoly, sírás, rugdalózás, majd a nyelvhasználat teszi lehetővé.
Emellett rendelkezik egyéb olyan ösztönös reakciómintákkal, amelyek lehetővé
teszik a kapcsolatfelvételt, úgymint átölelés, megkapaszkodás,
közelítés-követés. Az anya is rendelkezik ösztönös reakciómintákkal. Ezeket
mindkettőjüknél külső ingerek váltják ki, a gyereknél a külvilág fenyegetése
és az anya észlelése. Ahogy a gyerek nő, egyre nagyobb ingerek tudják csak
kiváltani a reflexeket, mivel a gyerek egyre kompetensebb, és az anya
viselkedése is módosul. A testi kontaktust a kötődés előzményének
tekinthetjük. Az anya-gyerek testi kontaktus további érintések igényét kelti
fel a későbbi években is, s a testi kontaktus érzelmi kapcsolatot eredményez
(Anisfeld et al., idézi Oleson, 1996).
Oleson (1996) hallgatók retrospektív megítélése alapján összefüggést
mutatott ki a gyermekkori szülői melegség és az érintés, valamint a
gyermekkori melegség és a felnőttkori kötődés, illetve a kötődés és az
intimitás között. Amikor gyerekeknél növelték az érintés mennyiségét,
csökkent a depresszió, a szorongás és a stressz szintje. A gyerekek
kiegyensúlyozottabbakká váltak. Jobbnak értékelték magukat is és a világot
is (Field et al., idézi Oleson, 1996). A motoros képességek is jobban
fejlődnek, ha a diák több támogatást kap a tanártól a tanulás során, többek
között érintés formájában (Larsen, idézi Oleson, 1996). Minél jobban hozzá
van szokva egy gyerek a testi kontaktushoz, annál valószínűbb, hogy
magabiztos, szociálisan kompetens, asszertív, a szocializációja előbbre
tart, aktív megküzdést alkalmaz és elégedettebb magával, a gyerekkorral és
az élettel (Fromme et al., idézi Oleson, 1996). A testi kontaktus hatással
van a reális testkép kialakulására is. Ha nők érintésben hiányt szenvednek
gyermekkorukban, később aránytalannak, túlnagynak percipiálják a testüket,
és fogyni szeretnének. Ez evészavarhoz is vezethet. Korreláció áll fenn a
fogyási vágy és a gyermekkorban tapasztalt érintés hiány között (Gupta-Schork,
idézi Oleson, 1996). A kutatások alapján megállapítható, hogy a lányok
nagyságrendekkel több fizikai kontaktus részesei, mint a fiúk, s ez
elsősorban ölelést jelent. Illetőleg a fiatalabb gyerekek szignifikánsan
több érintésben részesülnek (Oleson, 1996). Ahogy az évek telnek, a testi
kontaktustól mind nagyobb területet hódít el az akusztikus és vizuális
kommunikáció, s a gyerek egyre önállóbbá válik.Az anya feladata ilyenkor a
távolodás lehetőségének a biztosítása, bármennyire kellemes érzést nyújt is
neki a kisgyerek karra vétele, babusgatása (Buda, 1978).
Lányi Katalin: Érintés , Alkalmazott
pszichológia VI évfolyam 3. szám
A születés problémája a XXI.
században Popper Péter előadása az Aranytízben
Popper Péter sok helyen dolgozott már életében. Amikor éppen egy
gyermekklinikán volt pszichológus, megkérdezte az ottaniakat, hogy vajon mi
baja van annak a sok csecsemőnek. Ma már tudja, hogy „ciróka hiányuk van" és
hogy ez a leggonoszabb betegség, ami az egész emberiséget pusztítja, s
amelybe tényleg bele lehet betegedni. A csecsemőnek még ringatásra és
testközelségre, érintésre van szüksége az anyjától.
A régi bölcső legalább ezt a ringatás élményét megadta a kicsiknek, de a
primitívnek nevezett kultúrákban be van építve gondozásukba a testi érintés.
Az asszonyok magukra kötözik a gyermekeiket, és így dolgoznak velük a
földeken, mezőkön, mindenütt.
Az ősi kultúrákban egy 1-2 éves kisgyerek sokkal fejlettebb, érettebb
személyiséggel bír, mint az európaiban. (Ez utóbbi európai csak a későbbi
éveiben zárkózik fel, vagy hagyja le azt az ősi kultúrást, de szerintem a
megalapozottabb személyiség sokkalta fontosabb, mint ezer más, amit mi
fontosnak tartunk.)
A csecsemők függőlegesen vannak az anyára kötözve, tehát a gyerekek
látómezejébe kerül a világ, és közben állandóan ringanak az anya testével
együtt. Nálunk a hátára fektetik a gyereket, aki aztán nézheti a plafont
vagy a felvilágosodottabbaknál az ágyán keresztbe fűzött madzagon lógó
műanyag figurákat.
Kezdet és vég ugyanaz.
Érdekes kegyes adománya a sorsnak, hogy a tanár úr, haldoklókkal is
dolgozott hosszú ideig. Ott tapasztalta, hogy amikor már nem tudnak
szavakkal kommunikálni, amikor már nem hat igazán semmi sem, a félelem és az
iszonyat ellen, akkor a testi érintés, az hogy magához húzza valaki őket egy
kicsit, az ágya szélén ülve, hogy megérinti, megsimogatja, megfogja a
haldoklót, minden esetben megnyugtató, testet-lelket elcsitító hatással
bírt.
Ugyanúgy, ahogy a csecsemőknél is.
Szégyelljük kifejezni ezt a mindünkben benne lévő igényt (megjegyzem, én nem
szégyellem kifejezni, csak általában azok, akiknek kifejezem, nem tudnak mit
kezdeni az ilyen és hasonló igényeimmel, talán ők szégyellik inkább?)
Hatalmas üzletágak épülnek erre: masszázs, fitness, wellness stb. Emberek
kemény pénzeket fizetnek azért, hogy hozzájuk érjen valaki. Hát akkor ez
valódi belső igény lehet, mégpedig hatalmas és kielégületlen!
Bors Mária 2005. június 6.
http://szuleteshete.hu/cikk.php?id=58&cid=47183 |