|
"Az elmélyedést segítendő különböző eszközöket használ a jógi, amelyekre 'támaszkodva' szilárdan tarthatja tudatát a meditáció tárgyán. Ezek közé tartoznak a test- és kéztartások (mudra), a hangok (mantra), a kézbe vehető tárgyak (vadzsra, mala), az istenségek különféle képi ábrázolásai és a vizualizációban felépített fény- és energiaformák legkisebb részlete is (meditáció, mandala). Együttes alkalmazásukkal a gyakorló a létezés minden síkján egyszerre képes jelen lenni, és jelenléte tudatos, mivel egy bizonyos meditációban alkalmazott támaszok az adott tudattartalmat jelenítik meg, és pedig pontosan az analógiák törvényének megfelelő láncolatában. Valójában a támaszok éppen támasz-jellegüknél fogva csak arra valók, hogy a jógit segítség eljutni a célba, ahol már feleslegessé válnak. A megvilágosodottnak nincs szüksége semmiféle meditációra, elmélyedésre és különféle eszközökre. Állandóan a Valóság igazi természetében időzik." "A mandala (tibetiül:
dkyil-'khor) óind szó, jelentése 'kör', illetve valami kör alakúra utal. Más
vélemény szerint az elmével áll kapcsolatban (sz.: manas 'elme'). A mandala
ennek megfelelően egy olyan - legtöbbször, de nem mindig - kör alakú
területet jelent, ami egy adott isten fennhatósága alá tartozik. Nem lehet
elégszer hangsúlyozni, hogy az istenségek a buddhatudat állapotának magas
minőségeit jelenítik meg. Így a mandala valójában az ember
potenciálisan megvalósítható legmagasabb tudatállapotának képi kifejezése.
G. Tucci The Practice and Theory of Mandala c. művében tömören összefoglalja
a mandala lényegét: "A mandala a világegyetem képe, az egész univerzum a
kiáradás és visszaolvadás folyamatában megjelenítve, tehát lényegében
ábrázolva. Ugyanakkor a mandala nem csupán egy kozmogramm, hanem a
pszihokozmogrammhoz hasonlóan vázlatot alkot az Abszolút Tudatosságban és
Fényességben végbemenő folyamatról: az Egy részekre történő felbomlásáról és
számos Egy-gyé való újraszületéséről. A mandala célja tehát ismét megtalálni
egy elhajlíthatatlan tudatosság egységét, és helyreállítani az emberben a
dolgok ideális rendjét."
|
Igy készül a homok mandala (lásd a lenti képet). A homok szórásával egy időben a szerzetes recitálja a titkos mantrákat, ezzel hívja meg az istenségeket a mandalába, mindegyiküket a számára kijelölt helyre. Mikor elkészült a mandala, és minden istenséget megidéztek, megtörténik a beavatási ceremónia, majd összesöprik a homok mandalát és a legközelebbi folyóba szórják. |
Nézzétek meg ezt a címet, gyönyörű
képeket találtok a homokmandala készítéséről: |