A 2005. decemberi hónap mandalájához valamilyen dinamikus, vad,
izgalmas téma, és minta illene. Így esett a választásom a
világegyetem témájára. A „jó” mandala a teljes világot képes
leképezni a papír két dimenziójába.
G. Tucci The Practice and Theory of Mandala c. művében tömören
összefoglalja a mandala lényegét: "A mandala a világegyetem
képe, az egész univerzum a kiáradás és visszaolvadás
folyamatában megjelenítve, tehát lényegében ábrázolva.
Ugyanakkor a mandala nem csupán egy kozmogramm, hanem a
pszihokozmogrammhoz hasonlóan vázlatot alkot az Abszolút
Tudatosságban és Fényességben végbemenő folyamatról: az Egy
részekre történő felbomlásáról és számos Egy-gyé való
újraszületéséről. A mandala célja tehát ismét megtalálni egy
elhajlíthatatlan tudatosság egységét, és helyreállítani az
emberben a dolgok ideális rendjét."
Ne becsüljük le a tudatalatti erejét, tapasztalatát, és tudását.
Én hiszem, hogy képes az ember a lelkével a végtelent
megérinteni, mint ahogy eddig is képes volt arra, hogy egyre
többet megismerjen önmagával, és az őt körülvevő világgal
kapcsolatban a művészetek, a tudomány, a vallás, stb.
segítségével. Csak rajtunk múlik, hogy vállaljuk-e a végtelent,
vagy sem.
„A művészet...képes arra, hogy világképet hozzon létre, noha
nem rendelkezik átfogó ismeretekkel a tudomány minden területén."
Gyarmathy Tihamér
A mandala azt mutatja meg számunkra, hogy minden a középpontból
születik, és folyamatos táguló mozgással távolodik a
középpontjától, és benépesíti a teret de mindig egy körön belül
marad, mindig kapcsolatban, és egységben a középpontjával. Ezt
támasztják alá a világegyetemünkkel kapcsolatban is a tudományos
megfigyelések.
„A megfigyelések megerősítik azokat a korábbi felfedezéseket,
melyek szerint a tágulás a múltban lassabb, míg jelenleg egyre
gyorsuló ütemben megy végbe, amit látszólag az energia egy
ismeretlen formája vezérel.
Magát a tágulást 1924-ben Edwin Hubble amerikai csillagász
észlelte először. A csillagászok úgy vélték az anyag gravitációs
vonzása miatt a tágulás lassul, éppen ezért okozott nem kis
meglepetést, amikor ennek pontosan az ellenkezője derült ki. Az
elméletgyártók megpróbálták különböző kozmológiai modellekkel
megmagyarázni a jelenséget. Ekkor került elő a sötét energia-elv
is, ami egyfajta taszító erő lenne a gravitációs vonzás
ellentételezésére. Mibenlétéről senki nem tud semmit,
viselkedését azonban megpróbálhatjuk megismerni.”
A cikket itt olvashatjátok el:
http://www.sg.hu/cikkek/41022
Nagyon sok mindent nem tudunk még a világunkról, amelyben élünk.
Vad, izgalmas, kiismerhetetlen, pörgő, örökös mozgásban lévő ez
a világ. Emberi léptékkel, ésszel felfoghatatlan. Gigászi erők
ütköznek, halnak, és születnek benne folyamatosan. Amikor
felnézünk a csillagos égboltra megijedünk, hogy milyen kicsik
vagyunk valójában, de belül halványan érezzük, hogy elég
elszántak, és őrültek vagyunk ahhoz, hogy nekifeszüljünk a
végtelennek.
A fenti minta negatív irányban pörgő spirálisokból épül fel. A
negatív irány a kitágulást, a kifelé mozgást jelenti. A
galaxisok spiráljai valójában jobbra forognak, és a középpontjuk
felé tart az anyag, ezekkel a negatív spirálisokkal a „sötét
energiát” szimbolizálom. A középpontban megszületett világ
(spirál), ahogy távolodik a középponttól, újabb spirálokra
szakad szét (itt 3-ra, mert a páratlan 3-as a
kiegyensúlyozatlansága révén mozgást hoz létre, és a
szentháromság által szimbolizálja a világ alapvető törvényeit),
és az egész egy ugyanolyan spirálba simul bele, létrehozva a
mandalát, az egységet.
Most rajtatok a sor, hogy a fenti mintán, vagy a saját
mintátokon keresztül kapcsolódjatok a bennetek élő vad,
megszelídíthetetlen végtelenhez. Ne fogjátok vissza magatokat,
olyan az egész, mint egy vad, szenvedélyes tánc :-) Vad dühvel
és őrült örömmel járjon az ecset a kezetekben!
Jó festést és gyakorlást kívánok!
Kiss Gábor
|