|
Mandala megközelítése a Tibeti buddhizmus öt elemének
segítségével.
A buddhista hagyománynak alapvető eleme, alapgyakorlata, és
szimbóluma a mandala.
A mandala valódi lényegét a beavatáson, majd az utána következő
gyakorláson keresztül lehet csak megérteni.
A mandala szanszkrit szó és kört vagy körkörösséget jelent.
A mandala tibetiül „dkyil-’khor” (kjilkor), amiben a „kjil” a
középpontot, és a „kor” a centrumot körülvevő koncentrikus
köröket jelenti. A középpontot általában 3 kör veszi körül. Ezek
összetartoznak, egyik a másik nélkül nem létezik.
„A mandala a teljesség, a középpel harmonikus egységben lévő
körülmények összessége.” Tarab Tulku: Mandala, Dharma
füzetek
Az elemekkel (föld, víz, tűz, levegő, tér) dolgozva ugyanazokat
a minőségeket tapasztalhatjuk meg, ugyanúgy felépíthetjük a
mandalánkat, mintha a Buddhákon keresztül tennénk, de talán így
a nyugati emberek könnyebben befogadják a gyakorlatot, mert nem
olyan erős a vallási színezete, és valamivel közelebb áll a
racionális gondolkozásukhoz.
Ezek az elemek nem egyeznek meg a jól ismert Kínai öt elem
tanából ismert öt elemmel, de sok párhuzamot lehet köztük
találni. Ilyen az egyik leglényegesebb törekvés, hogy
egyensúlyban tartsuk az elemeket.
Az elemek mind az 5 szkandha (fizikai, észlelet, érzékelés,
mentális és spirituális) szinten is megjelennek, mint ahogy
fizikai szinten – amely Föld elem - a testünkben a csontok,
izmok a föld elemet, a vér a víz elemet, a belső hő a tűz
elemet, az oxigén és a többi gáz a levegő elemet, és a
testünkben megtalálható üregek a tér elemet képviselik. A Föld
elem a többi szinten is, mint stabilitás jelenik meg mind az
érzelmekben, mind a gondolkozásban, és tudatban is, e nélkül
nincs mire építenünk a meditációinkat, és nem érünk el
eredményeket a spirituális úton. A szintek nem elválaszthatóak
egymástól, ha mentális szinten a tűz kerül túlsúlyba, akkor a
többi szinten is fel fog borulni az elemek egyensúlya. Így
alakulhatnak ki a pszichoszomatikus betegségek is, amikor egy
rossz gondolati minta betegséget okozhat a testben is.
A mandala lényegisége a közepe, és e köré egyensúlyba rendeződő
a középpontból megjelenő elemek. Ha ez létrejön, akkor
beszélhetünk teljességről. Ha az elemek a középponthoz és
egymáshoz képest diszharmóniába, egyensúlytalanságba kerülnek,
akkor elveszítjük a tökéletességünket. Spirituális szinten ez
úgy jelentkezik, hogy képtelenek vagyunk a középpont, a Tudat
tiszta természetével felvenni a kapcsolatot.
„ A tudat természete, ereje akkor tud megmutatkozni, ha a
teljesség – amelynek feltétele az egyensúly – helyreáll, és így
tud az ember tudatának mélytermészetéhez hozzáférni. Ha nem ez
van, akkor teljesség-mentes, egyensúly-vesztett, tökéletlen
állapot áll fenn, és az ember úgy is érzi magát.” Tarab
Tulku: Mandala, Dharma füzetek
Ha nincs harmónia, gyengének érezzük magunkat, félünk, negatív
érzések és gondolatok keletkeznek bennünk, és megbetegszünk.
Az elemek
szimbolizmusa:
TÉR elem:
A legfontosabb elem a tér elem, mert a többi elem ebben az
elemben jelenik meg. A tér mindig jelen van, s a másik 4 elem
benne jelenik meg, és mindig ugyanoda tér is vissza. A tér elem
szimbolizálja a mandala középpontját. Ezen az elemen keresztül
lehet a leghatékonyabban helyrehozni az elemek egyensúlyát,
ezért van a meditációnak olyan ereje, ha tiszta Tudatunkat meg
tudjuk tapasztalni általa.
Ha egyensúlyban van a tér elem, akkor van terünk, bármi felmerül
benne, annak van helye. Elegendő energiával, motivációval,
toleranciával, idővel, és képességekkel rendelkezünk. Egész nap
dolgozhatunk, lehet családunk, otthonunk, spirituális
gyakorlatokat végezhetünk, és mindenre van időnk és energiánk.
Elegendő tér áll a rendelkezésünkre.
Ha a tér uralkodóvá válik, akkor elszállunk, gyökértelenekké
válunk, s nem tudunk a tér tartalmához kapcsolódni. Felszínessé,
sekélyessé válik az életünk.
Ha túl kevés a tér, akkor minden eluralkodhat rajtunk, a
felmerülő gondok elsöpörnek bennünket, bármelyik más elem
túlsúlyba kerülhet, s irányítása alá kerülhet az életünk.
FÖLD elem:
A föld elem a szilárdságot, a struktúrát, a szerkezetét adja az
összes létezőnek. A föld elem a legdurvább, innen csak a
finomabb elemek felé történhet az átalakulás, csak fölfelé
mehetünk a tér elem irányába. Meditáció gyakorlásakor a föld
beleolvad a vízbe, a víz beleolvad a tűzbe, a tűz beleolvad a
levegőbe, a levegő beleolvad, és eggyé válik a térrel, és
megtapasztaljuk a Tudat kristálytiszta fénytermészetét. Ebben a
tudatállapotban már megszűnik a kettőségen alapuló
(dualisztikus) tudat tapasztalása. De mindez nem jelenti azt,
hogy a durvább elemek, a föld, és a víz távolabb lennének a
középponttól, mert mindig körben kell gondolkodni, ahol minden
elem távolsága ugyanakkora, és ugyanolyan fontos szerepet
töltenek be mindannyian.
Ha megfelelő a föld elem súlya bennünk, akkor stabilnak,
megalapozottnak, magabiztosnak érezzük magunkat, és megállunk a
saját lábunkon.
Ha túlsúly alakul ki, akkor tompák, lusták, fáradtak,
nehézkesek, csendesek, beletörődőek, depressziósak, túl
kemények, mozgásra képtelenek vagyunk.
Ha kevés a föld elem bennünk, akkor talajt vesztettek,
elszállottak, izgatottak vagyunk, nem találjuk a helyünket és a
biztonságot.
VÍZ elem:
A víz elem az együttműködés megteremtésével, összhangba,
harmóniába hozza a dolgokat a természetben, a világban. A víz
elem a folyékonyságával, az együttműködés létrehozásával az élet
fennmaradását biztosítja.
Ha megfelelő a víz aránya bennünk, akkor nyitottak leszünk,
elégedettség, gyönyörűség lesz bennünk, és élvezzük az életet, a
létezés örömet szerez nekünk.
Ha víz uralja az embert, akkor túl sok érzés, és érzelem kavarog
bennünk. Ez oda vezet, hogy megelégszünk olyan terméketlen
élethelyzettel, ami már nem válik a hasznunkra. Sodródunk az
életben, és elveszítjük a jelenlétet.
Ha kevés víz van jelen bennünk, akkor a jó érzés hiánya miatt az
érzelmeink terméketlenné, és szárazzá válnak. Kapcsolataink a
többi emberrel és a körülöttünk lévő világgal teli lesz
kényelmetlenségekkel, súrlódásokkal.
TŰZ elem:
A tűz elem nem más, mint hőenergia. A tűz elem ismert gyakorlata
a tumó gyakorlat, a belső hő felkeltése. A gyakorlók képesek a
hóban ülve megszárítani a vizes ruhájukat a testük hőjével. A
testben megjelenő tűz elem az erővel, és az alkotás képességével
kapcsolatos.
A kiegyensúlyozott tűz elem boldogságot, gyönyörűséget ad a
munkában, a felfedezésben, a beteljesítésben.
Ha sok tűzzel rendelkezünk, akkor izgatottak, nyugtalanok,
idegesek, ingerlékenyek, robbanékonyak, impulzívabbak leszünk,
nem gondoljuk át, hogy mit mondunk, és cselekszünk. Ilyenkor a
tolerancia hiányában minden kis apróság miatt képesek vagyunk
bosszankodni. Sok gondolat, ötlet keletkezik, amelyek
átgondolására nem jut elegendő idő.
Ha kevés a tűz bennünk, akkor hiányzik az erő, a vitalitás, az
alkotás, a kezdeményezés, a lelkesedés, a motiváció belőlünk.
A tűz a föld és a víz ellensége, ha sok a tűz, mindig gondolnunk
kell a föld és a víz elem gyengeségére, és ha kevés a tűz, akkor
a föld és a víz elem kiegyensúlyozására.
LEVEGŐ elem:
A levegő elem a kiterjedés, a cselekvés, a változás, a mozgás
mozgatórúgója.
A levegő a tanulással, a tudat rugalmasságával, a kíváncsisággal
van kapcsolatban.
Ha a levegő megfelelő arányban van, akkor rugalmasak vagyunk, a
tudat új irányokba mozdulhat, felül tudunk emelkedni a gondokon,
és a problémákon, s ez által megértjük azokat, s tudást
halmozunk fel, és dönteni tudunk. A negatívat pozitívvá tudjuk
alakítani, a rosszban meglátjuk a jót, az előrevivőt.
Ha a levegő elem uralkodóvá válik, akkor a föld és a víz elem
hiányos bennünk, és hiányzik a stabilitás, és az elégedettség.
Ilyenkor nehezen tudjuk elfogadni azt, ahogyan a dolgok vannak,
mindig mást szeretnénk. Ijedősek, aggódóak, ingatagok,
bizalmatlanok, összpontosításra képtelenek vagyunk, gyakran
szétesünk.
Ha a levegő hiányos, akkor megrekednek, nehezen változnak a
dolgok, és rátelepszenek az életünkre. Nem tudunk dönteni.
Az öt elem mandalájából kiderül, s megérthetjük, hogy az
akadályok, problémák, gondok, zavarok, s minden más a finom
szinten kezdődnek, és az anyagi megnyilvánulás felé tartanak.
Minél tudatosabb az ember, annál inkább képes a finomabb
szinteken felismerni a kezdődő akadályokat és finom módszerekkel
(pl. megfelelő meditációval) időben változtatni rajtuk. Ha már
vakbélgyulladás alakult ki, akkor már műteni kell, és kevés a
meditáció a gyógyuláshoz. Természetesen súlyos betegségeknél is
hasznos minden szinten az elemek kiegyensúlyozása. A
vakbélgyulladásnál, a műtét, a borogatás, a gyógyszerek, a
megfelelő táplálkozás, a pihenés, a gondolkodás, az érzelmeink
tudatosítása, a meditáció, és a hit elősegíti a gyógyulást, az
elemek egyensúlyba hozását. De ugyanez az a helyzet egy
depresszió, haláleset vagy válás esetén is.
Az elemek mandalája nem pusztán szimbólum, pszichologizálás,
fogalmi absztrakció, hanem minden létező szent lényegisége.
„Tibetben azt
mondják, ha valaki úgy kezeli a mesterét, mint a kutyát, a
tanítás értéktelen lesz, akár a romlott étel. Ha valaki
barátként tekinti a mestert, a tanítás friss ételként táplál. Ha
a tanítónkat istenségnek tekintjük, a tanítás isteni nektárrá
lesz. Hasonlóképpen, ha a természetes világhoz, mint élettelen
dolgok mechanikus összességéhez viszonyulunk, számunkra
élettelenné válik. Ha a testünkhöz, mint géphez viszonyulunk,
gépezet lesz számunkra. Ha a vallást fantáziának látjuk,
fantáziálás lesz nekünk. Ám ha a természetes világot élőnek
tekintjük, teli szellemi és elemi lényekkel, akkor a természetes
világ beszélni kezd hozzánk. Ha a testet isteni palotának
tekintjük és nagy jószerencse eredményének, valamint
megvilágosodás eléréséhez szolgáló legjobb lehetséges járműnek,
akkor ez lesz az a jármű, mely túlvisz minket a halálon. Ha úgy
viszonyulunk a dharmához, a spirituális tanításokhoz, mint az
igazsághoz vezető szent tanhoz, akkor a dharma tényleg elvezet
az igazsághoz. Ha az elemeket – a természetes világot, a
testüket és a tudatunkat – szentnek tartjuk, azok lesznek. Ez
nem pszichológiai trükk, hanem saját valódi helyzetünk
felismerése.
A szentség nemcsak rajtunk kívüli dolgokra vonatkozik. A
szentség kapcsolatba hoz minket saját legmélyebb
öntapasztalásunkkal, azzal, ami bennünk szent. A tantrikus
gyakorlók az istenségek iránt odaadást érezve felismerik, hogy
az istenség nem más, mint önmaguk mélyebb rétege. A gurujógában
a tanítvány fel kell ismerje bensőjében a mester tudatát. A
szent kapcsolat valamilyen szent külsővel jön létre, de az, ami
felismeri ezt, az maga a belső szentség.
Mindennel kapcsolatban vagyunk. Ez az élet.
De ha nincs szent kapcsolat a környezetünkkel, az emberekkel, a
szentképekkel, a mantrákkal, és hasonlókkal, azt jelenti, hogy
életünk szent aspektusa halott vagy elfedett vagy nem érünk el
hozzá. Nem gazdagodik, ne jelenik meg, és nem lobog fel. Tehát a
szentség eltűnik az életünkből és a kultúránkból, vagy pusztán
elvont idea marad, s a mitológiára vagy pszichológiára
korlátozódik.” Tenzin Wangyal Rinpocse : Gyógyítás formával,
energiával, és fénnyel
A fenti mandala elkészítésével, és rajta való meditálással
egyensúlyba hozhatóak az elemek önmagunkban.
Az elemek sorrendben föld-sárga, víz-kék, tűz-piros, levegő-zöld
és középen a tér elem fény természetű.
Jó festést és gyakorlást kívánok!
Kiss Gábor
|
|