2005 - Április 

Belső csend

 

 
 

 Sok fajta csend létezik. Van a hallgatás csendje, a félelem csendje, a vihar előtti csend, a természet csendje, elmúlás csendje, stb. Ez a mandala a belső csendről szól.

A belső csend az, amikor már nem jutnak el hozzánk a külső zajok, hangok, mikor a külső megszűnik, mikor az ember figyelme teljesen befelé irányul. Ebben a csendben lehet meghallanunk a belső hangunkat. Ebben a csendben érthetjük meg létezésünket, életünket, sorsunkat, érzéseinket, gondolatainkat, gondjainkat, fájdalmainkat, csalódásainkat, és múló boldogságunkat. E csend nélkül nincs szeretet, béke, nyugalom, boldogság. Ebben a csendben elmerülve fedezzük fel a tér-idő végtelenje mögött megbúvó másik világot. A belső csendben a szemlélő, figyelő magatartás, a rácsodálkozás az alapvető hozzáállás. A logikus elme szétrombolja ezt a fátyolszerű, finom, puha csendet, amely mint vetítővászon fogja fel lelkünk által kivetített világot. A belső csend világában csak figyelni lehet, senkit nem lehet megszólítani, megérinteni, semmit nem lehet megfogni, átalakítani, és véleményt alkotni, mondani, mert elillan előlünk, e mágikus világ. A belső csend világa nem a hangok hiányát jelenti, hanem egy olyan világot, amelyben nekünk kell mélységes, alázatos csendben lennünk, hogy az elénk táruló képek, és hangok gazdagságát ne zavarjuk meg.

A fenti mandala minta közepe a buddhista Yantra, amely a mi esetünkben a belső zárt, tökéletes világot, a minden a helyén van érzést, a szent területet, és a belső csendet szimbolizálja. A virágok az egyik bejutási lehetőséget mutatják a belső térre. Ha leülünk egy virág mellé és csak figyeljük, rácsodálkozunk tökéletességére, végtelenségére, egyszer csak azon vesszük észre magunkat, hogy bent vagyunk a belső csend birodalmában.  S kívül megszűnik minden.

A belső csendet mindenkinek saját magának kell megtalálnia, felfedeznie.

„FELFEDEZÉS
-Segíts Istent megtalálni!
-Senki sem segíthet ebben.
-Miért nem?
-Ugyanazért, amiért senki sem segíthet a halnak, hogy megtalálja az óceánt.” Anthony de Mello

A belső csendhez meg kell változni.

„ÁTALAKULÁS
A tanítványnak, aki állandóan panaszkodott másokra, azt mondta a Mester:
-Ha békét akarsz, keresd a változást magadban, ne másokban. Könnyebb a lábadat védeni egy szandállal, mint szőnyeggel borítani az egész földet.” Anthony de Mello


A belső csend haszna:

„Minél komolyabban és összeszedettebben dolgozunk, annál inkább szükségünk van időnként csöndre, termékeny belső csöndre. Ez nem egyszerűen kikapcsolódás, pihenés, bár ezekre is szükségünk van. A belső csönd más: megállni tudás a teendők és gondok zűrzavarában: újra-töltekezés, hogy ki ne üresedjünk; belenézés önmagunkba és mindabba, ami igazán lényeges és maradandó. E nélkül a pillanatnyi gondok, vágyak és ösztönzések egyszerűen magukkal sodornak, kiüresedhetünk. A lényeges az, hogy felismerjük, mennyire szükséges ez az alkotó csönd mind munkánk minősége, mind személyes fejlődésünk szempontjából, és hogy biztosítsuk rá az időt, lehetőleg naponként, de főleg a hétvégi szabadabb időben. Ez a csönd teszi lehetővé, hogy le tudjuk őszintén mérni, mit tettünk, és hogyan tettünk; honnan indultunk, és hová érkeztünk; el tudjuk fogadni a sikert és sikertelenséget; hogy mindig előre is tudjunk nézni, a célokhoz igazítani mindennapi tetteinket, fontosat és lényegtelent szétválasztani; és mindig tudjunk újra kezdeni.

"Amikor imádságom egyre buzgóbbá és bensőségesebbé vált, mindig kevesebb mondanivalóm lett. Végül egészen elcsendesedtem. Sőt, ami még nagyobb ellentétet jelent a beszélővel szemben: hallató lettem. Először azt hittem: imádkozni annyit jelent, mint beszélni. Azután megtanultam, hogy imádkozni nem csupán annyit jelent, mint elhallgatni, hanem odahallgatni, odafigyelni. Így van: az imádság nem azt jelenti, hogy saját magunk beszédét hallani, - az imádság annyit jelent, mint elcsendesedni és várni, míg az imádkozó Istent hallja." (S. Kierkegaard)

Az, az imádság, amely közel hoz bennünket Istenhez, nem sok szóból áll, hanem sok csendből, amellyel a kevés szót körülvesszük.”  Hirka Antal

A belső csend spirituális dimenziója:

„A csend az örökkévalóság, mert az örökkévalóságban csend van, mely a nyugalom és béke harmóniájának boldogsága. A csend az örökkévalóságot betöltő tökéletes boldogság.
Ha ezt el akarjuk érni, akkor ne gondoljunk csak külső, fizikai, azaz testi csendre, mely mulandó, mint maga az anyagi lét, hanem a lélek békéjének a harmóniájára. Mert hiába keressük fel az erdők vagy akár a világ legelrejtettebb magányát, mit sem ér a környezetnek a legteljesebb csendje sem, ha a lelket békétlenség, kínzó vágyakozások, nyugtalanító szomjúságai epesztik.
Ha nincs a lélekben megelégedettség, a diszharmóniától a halál enyészete sem fogja megváltani. Mert a testi halál a mulandónak az enyészete, a lélek az örökkévalóságé. De míg a lelket az anyagiasság béklyói fogva tartják: - rab; sínylődik az anyagiasság terhei alatt, és nem élheti az igazi, az örökkévalóság életét. A csend békés harmóniáját.
Ellenben a megelégedett lélekben csend van. Ezért földi javakra vágyódások kínzó szomjúságai nem gyötrik.
Legyen bár a világi életnek a legnagyobb zajában, körülötte zakatolhatnak a gyárak gépei, akár dolgozzon, mint valami rabszolga, vagy körülveheti a pompa, kényelem fényűző élete, a zene és a tánc mámorító tivornyái, vagy mint katona kényszerítve az ütközet golyózáporában, ágyúk bömbölésében, az öldöklésbe, a halálba rohanni; legyen bár a föld katasztrófájának, világok pusztulásainak a zajában: lelkében mégis a csend harmóniájának boldogsága fog lenni.
Mert a lelki béke csendjét, a harmóniának örök boldogságát semmi földi dolog meg nem zavarhatja. Mert a fizikai, a testi lármák mind mulandók az egész megteremtett világgal együtt.”    SATCHITANANDA

Jó festést mindenkinek! :-)
 

Kiss Gábor 

 

 
 

A minta letöltése>>>

 

 
 

Vissza  a hónap mintái főoldalra>>>

 
   


 

 
  <<<
 

                          

 
 

 © 2004-2005 mandala.lap.hu - Web by Flornatura