2004 -
október
A szentlélek
kiáradása
A
millennium évében a szegedi Fogadalmi-templomban került föl
a kupola szürke vakolatára ez a színpompás, mozgalmas szekkó
(secco). Patay László festőművész (Munkácsy-díjas
Érdemes Művész - Szőnyi István és Barcsay Jenő
tanítvány), a huszadik század legnagyobb hazai szekkó festője.
Ez a 260 négyzetméteres, és 30 méteres magasságban elkészült
falkép volt Patay László utolsó nagy munkája és egyben
munkássága koronája . "Amikor elérkezett pünkösd napja, ugyanazon a helyen mindnyájan együtt voltak. Egyszerre olyan zúgás támadt az égből, mintha csak heves szélvész közeledett volna, és egészen betöltötte a házat, ahol ültek. Majd lángnyelvek jelentek meg nekik szétoszolva, és leereszkedtek mindegyikükre. Mindannyiukat eltöltötte a Szentlélek, és különböző nyelveken kezdtek beszélni, úgy, ahogy a Lélek szólásra indította őket." ApCsel 2,1-11 A falkép szigorúan a teológia tanításainak megfelelően kellett, hogy elkészüljön, és az sem volt mindegy, hogy egy csoportképben ki milyen magas, és elől vagy a hátrébb helyezkedik el. Ez
a gyönyörű, lelket melengető, mély és szent érzéseket
keltő, hatalmas falkép egy igazi mandala is egyben. "A
Szentlélek - noha külön személy - "az Atya Lelkének"
és a "Fiú Lelkének" neveztetik az Írásban. Jézus
kijelenti róla, hogy "őt dicsőíti és az övéből
vesz". Sehol sem biztat az Írás bennünket arra, hogy a
Szentlélekhez imádkozzunk, hanem arra, hogy a " Lélek által"
imádkozzunk (vö. Rm. 8:26). A Szentlélek tehát mintegy az
Atya és a Fiú személye mögött marad valamiképpen. Ezért
mindenkor rejtett, megfoghatatlan és titokzatos számunkra a lénye.
Jézus emberfiává lett, hogy Istent kinyilatkoztassa nékünk,
őrá tehát mindenkor emberfiaként tudunk gondolni. Az Atyát
"soha senki nem látta" (I.Tim. 6:16), de az Ige
kijelenti, hogy az ember "Isten képére és hasonlatosságára"
teremtetett (I.Móz. 1: 26). Ezért - bár tudjuk, hogy fizikai
lehetőségeit és erkölcsi tulajdonságait illetően
Ő mérhetetlenül magasabb rendű lény, mint mi - azt
is tudjuk, hogy mégis a "Felséges fiai" vagyunk,
"az ő nemzetségéből valók", tehát vele
rokon lények valamiképp (Zsolt. 82:6 vö. Jn. 10:34; Ap.csel.
17:28). De hogyan gondoljuk el a Szentlelket, aki a "testünkben
tud lakozni", aki olyan finoman tud megszólítani és érinteni
bennünket - belülről? Az emberi fogalmak bizonyosan elégtelenek
ehhez. A
középpontból kiáradó Szentlélek először szűz Máriához
és a 12 Apostolhoz jut el, apró, fényes lángnyelvek jelentek
meg. Majd a külső karéjban jelenlévő szent
emberekhez a Mária és az Apostolok tanításaival, példamutatásaival,
és védelmük segítségével jut el. Mihozzánk, pedig a körülöttünk
élő szent emberek, és az ilyen remekművek által jut
el a Szentlélek. "Az
eredeti újszövetségi szó - khariszma - kegyelmi ajándékot
jelent. E szóból származik ma a 'karizmatikus mozgalom' vagy
'karizmatikus kerszténység' elnevezés, amely arra utal, hogy
ez az irányzat hangsúlyozza és gyakorlatában központi
helyre állítja a lelki ajándékokat. A kereszténységen kívüli
világban is elterjedt a 'karizmája van', vagy a ' karizmatikus
személyiség' fogalom. A karizma szót a 'talentum' szóval
azonos értelemben használják ilyenkor, ami egyébként szintén
bibliai eredetű (lásd a talentumok példázata). Arra
utalnak tehát ezek a kifejezések, hogy valaki rendkívül
tehetséges, különleges képességekkel van megáldva, illetve
maga a személyisége lebilincselő és nagy hatással van másokra. Természetesen ez az ajándék nem az anyagi kincsek megszerzését támogatja, hanem a lelki kincsek, és a valódi világ felismerését. "Ha
ablakon át vizsgáljuk a világot, könnyen azt hihetjük, hogy
a világ olyan, amilyennek látjuk. Holott az ablak torzít és
piszkolódik. Holott az ablakot be lehet festeni, sőt a
rajzokat el lehet maszatolni rajta. Csak az Isten kebeléről,
csak a halál felől nézve a létet, csak a Szentlélek tüzében
ismerhetjük meg igazán a világot, s láthatjuk meg, hogy van
örök és van múlandó, hogy van igaz és van hamis, hogy van
értékes és van bizsu, hogy van értelmes és van értelmetlen." A
kép középső sávjában, ahol Mária és az Apostolok
vannak, Jung szerint ez a tudatalattinak felel meg a mandalában.
A tudatalatti segítő erőit ma már a tudomány is
elismeri. A tudattalanban sok olyan entitás létezik, akik segíthetnek
nekünk. Ilyenek az angyalok, a szellemi vezető, stb.,
akiknek a segítségével a Szentlélek megnyilvánulhat rajtunk
keresztül. Ma nagyon sok film, könyv, tanfolyam, és anyag
jelenik meg ebben a témában, és egyre több a megvilágosodott
önjelölt, ami nem is csoda, hiszen a mai válságban szenvedő,
átalakuló korunk, kultúránk (itt gondolok az emberek
szabadosságára, a horrorra, sci-fi-re, a különböző
szektákra, a New Age régi kultúrákból kiemelt módszereire,
a parapszichológiára, stb.) igen sokat merít kontrollálatlanul
a tudatalatti veszélyes világából. Így aztán nem csoda, ha
gyakrabban történik meg ma a tudatalatti beáramlása a
tudatosba, amire a hétköznapi emberek nincsenek felkészítve,
és nem tudnak vele mit kezdeni, és könnyen az őrület
határára kerülnek. |
|||||||||||
© 2004 mandala.lap.hu - Web by Flornatura |
|||||||||||