|
<<<
|
2004 - augusztus
|
>>> |
|
A születés
kezdete |
|
|
|
|
A mandala elemzése:
Már régen szemezgetek egy
mandalával, az egyik tanítványom festette, és hatására valami
nagyon mélyen megmozdult bennem.
Hogy megfejtsem a mélyben megmozduló érzést, két úton is
elindultam, az egyik a szenvedélyes, önpusztító élni akarás, a
Stendhal Vörös és fekete regénye alapján, amelyben a
nagyravágyás, a hősiesség, a szabadságvágy, a szerelem, az
érzések, és érzelmek szenvedélyes sodrásában, tűzében, a főhős
élete önpusztításban ér véget.
A második út a vér útja, a Grál edényében felfogott, megváltó
Krisztusi vér, a mágia által felhasznált vér, a vérszerződések
vére, és még folytathatnám a vér kiterjedt szimbolizmusát.
Egyik út sem vezetett sehová ebben az esetben. Sokkal mélyebbre
kellett mennem a megfejtésért.
A mandala alapja a Hónap mintája volt májusban, és a szerelemhez
kapcsolódott. Rá kellett jönnöm, hogy ez a mandala nem a
hagyományos szerelemről szól, hanem az élet szerelméről. A
színek értelmezésével sikerült közelebb jutnom a titokhoz. Ez a
mandala 3 színből épül fel, fekete, vörös és az arany egyfajta
árnyalatával. Az ember szeme 200 árnyalatot képes egy színből
megkülönböztetni, olyan ez a mandala mintha egy mondat csak
alanyból és állítmányból állna. Nincsenek benne jelzők,
hasonlatok, metaforák, nincs benne költészet. Ez a három szín
végtelenül leegyszerűsíti a mondanivalót, a lényegre törekszik.
A fekete a sötétség, az árnyék, a gonosz, a halál, a titok, a
rejtély színe. Az ürességről beszél, az anyaméhről, a föld
mélyéről, a kezdetek forrásáról, káoszáról. Az ego félelemként
éli meg a sötétséget, rémisztő, és ijesztgető, gonosz szellemek,
lények népesítik be. A fekete a tudatos énünk fenyegetettségét,
a passzivitást, a tudat teljes elvesztését jelenti számunkra.
Vörös, mint a vér - izgató, erősítő, mozgásba hozó, melegítő
hatással van az emberre. Örömöt, életörömöt, aktivitást,
életszeretetet jelent.
Vörös mint a tűz - energiát, megtisztulást (a régi dolgok
felégetésével, megsemmisítésével) jelent, de mint Mars hozhat
háborút, gyűlöletet, dühöt, szenvedést, értelmetlen pusztítást
is. Férfiasság, heves vérmérséklet, szenvedély, gyarapodás, erős
érzelmek tartoznak még a vöröshöz. A vörös megmutatja az élet
iránti elkötelezettséget, és a test elfogadását. A gyökér csakra
színe. Kapcsolódás a Földi energiákhoz, az anyaföldhöz.
Az aranyszín spirituális szín, a legtisztább, a legmagasabb
rezgésű nemes szín. Minden kultúrában védő szerepe van.
Ebben a mandalában hiányzik a tűz rombolása, és a fekete halál
elnyelő hatása. Itt úgy érzem, hogy valami felépül, valami
titokzatos, amiről nagyon keveset tudunk.
Ez a mandala a születés misztériuma, tudat, a tudatosság, az
ember individualizációjának első lépéseit láthatjuk, ami tele
van még félelemmel, kíváncsisággal (fekete), kontrolálatlan,
mindenáron kielégülést igénylő nyers, durva erővel (vörös), és
egyfajta finom megtartó védelemmel (arany) a háttérben.
A fekete végtelenségében megnyílt előttünk egy színpad, egy
előadás, egy élet.
A vörös középpont arról árulkodik, hogy most a vörös színről van
szó, a vérről, a vérre menő életről. A vörös energia tüze
magában hordozza a felébredést, az individualizáció
folyamatának, a tudatosulás folyamatának, a világ megragadásának
a kezdetét, amely folyamatban az egyénnek egyszerre kell
megküzdenie a külső világgal, és belső világával (a
tudattalannal). Ez a mandala fájó, és félelemmel teli első
lépésekről szól, mikor az egyén elkülönül a kollektív
pszichétől, és kezdi kialakítani individuális személyiségét.
Mindez számunkra tudattalanul a mélyben történik, de meditáció,
és pl. mandala segítségével a felszínre hozhatók ezek a
tapasztalatok. Mindezzel jobban megismerhetjük önmagunkat, és az
élet lényegiségét.
Aki megismeri a művészi alkotófolyamat örömét, az a legnagyobb
erők egyikére ébred rá. A nagy művészek életrajzai már régen
bebizonyították, hogy az alkotófolyamat ösztöne a tudattalanból
milyen erővel tör fel, amely minden emberit magához ragad és a
mű szolgálatába állít, még az egészséget, és az emberi
boldogulást is. Jung így ír erről: „ A meg nem született mű
természeti erőként lakik a művész lelkében, amely vagy zsarnoki
erővel, vagy a természet céljának finom cseleivel érvényesül,
mit sem törődve annak az embernek üdvével és fájdalmával, aki a
teremtő erőt hordozza. Az alkotóerő úgy él és növekszik az
emberben, minként a fa a földben, amelyből táplálékát
kikényszeríti. Ezért helyesen tesszük, ha a művet megteremtő
alkotófolyamatot élő, az emberi lélekbe beléplántált dolognak
tekintjük.” Vagyis mindenki számára elérhető lehetőségről van
szó. Ez történt a tanítványom esetében is, aki minden
előképzettség és gyakorlat nélkül az ötödik mandalájában már
mások épülésére is alkalmas tudást hozott a felszínre, mikor
teljes szívvel, és erőbedobással vette bele magát az alkotásba.
Összefoglalva ez a mandala a korom fekete végtelenségéből, a
tudattalanból, az új élet bársonyosan simogató melegágyából (YIN)
a nyers tűz (YANG, fény) segítségével megszületik az élet.
A mandala elemzésének itt,
még nincs vége, sok érdekes dolgot rejteget még, gyertek a
fórumba és folytassuk közösen tovább.
Mandala
fórum >>>
Szeptember
hónap mandalája >>>
Az elemzést készítette:
Kiss
Gábor
|
|